Wat hier gebeurt, moet goed zijn

Ronald Klinkhamer (47) werkte ruim 23 jaar in de magazijnen van de Century Autogroep in Groningen tot hij in september 2019 overstapte naar Porsche Centrum Groningen. Daar is hij Magazijn Coördinator. “Het voelde hier gelijk goed.”

“Ik wist na mijn schooltijd absoluut niet wat ik wilde worden. Ik heb stage gelopen bij een bakker, heb aan het loodgietersvak geroken en ben uiteindelijk bij een Opel garage gaan werken. Via die garage ben ik bij een rallyteam terecht gekomen waar met een Kadett GSI rally’s werden gereden. Ik heb daar leren sleutelen en heb er ook mijn monteursdiploma gehaald, maar ik was meer een hobbysleutelaar dan een échte monteur. Het vak van magazijnman lag dus meer voor de hand; daar kun je terugvallen op je technische kennis maar dan zonder je handen zwart te hoeven maken. Ik ben in eerste instantie als Magazijnmedewerker bij de Century Autogroep in Assen begonnen, om vervolgens nooit meer bij de Volkswagen Group weg te gaan. Mijn laatste functie bij Century was partsmedewerker en callcentermedewerker onderdelendienst. Ik heb wat met het merk Volkswagen; ik heb een vijfdeurs Golf I GTD als hobbyproject.

Professioneel
De merken van de Volkswagen Group passen bij me. De kwaliteit is goed; de onderdelenvoorziening is professioneel. Als je dan toe bent aan een nieuwe uitdaging binnen je vakgebied, ligt Porsche toch het meest voor de hand. Dat wordt toch gezien als het meest ultieme merk binnen de Group. Dus was ik blij dat ik eind 2019 kon toetreden tot het team van Porsche Centrum Groningen. Het voelde gelijk goed: het team is klein, maar daardoor heel erg hecht. Je helpt elkaar waar je kunt. Ik heb hier mijn eigen winkeltje en dat bevalt me. Maar dat wil niet zeggen dat we elkaar niet helpen bij de andere ‘winkeltjes’. Je neemt als het zo uitkomt gewoon de telefoon op als er wordt gebeld en maakt koffie voor een klant als Elke er toevallig niet is.

Aanspreekpunt
Een leuk aspect van mijn werk is dat ik een aanspreekpunt ben voor de klanten. Ze hebben allemaal een passie voor Porsche en willen daar uitgebreid over praten. Niemand hoeft Porsche te rijden; je doet het omdat je wat hebt met het merk. Je hebt klanten in alle soorten en maten, maar er zijn wel een paar overeenkomsten. Ze hebben allemaal wat met hun auto; die wordt meestal gekoesterd. In de meeste gevallen mag dat wel wat kosten – er wordt niet beknibbeld op een euro. Ik weet nog dat toen ik hier net was iemand negen mille afrekende voor een setje lichtmetaal; dat had ik bij Century echt nog nooit meegemaakt.

Eisen
Klanten hebben wel hun eisen waar het team aan probeert te voldoen: wat hier gebeurt, moet goed zijn. De lat ligt hier dus hoog. Hoewel ik nog niet alle onderdeelnummers uit mijn hoofd ken – we kunnen zo’n 52.000 originele onderdelen leveren – heb ik het merk Porsche en hun berijders hier al goed leren kennen. Je treft mensen die hun Porsche dagelijks gebruiken, er een boodschap mee doen, de kinderen ermee van school halen en die ’s avonds naar het circuit gaan voor een paar rondjes. Een Porsche is om mee te rijden. Daar ben ik in de tijd dat ik hier werk wel achter gekomen.”