Taycan: Elektrificatie van een sportwagen

Over de Porsche Taycan is genoeg te vertellen en dit doen we bij Porsche Centrum Groningen dan ook graag. Om u kennis te laten maken met de Taycan nodigen wij u van harte uit in onze showroom. De achtergrond informatie over de Porsche Taycan hebben we verdeeld over een viertal blogartikelen waar dit één deel van is.

Wilt u contact met een van onze verkopers over de Porsche Taycan, bel dan 050 8537 911.

De techniek van de Porsche Taycan

Porsche zou Porsche niet zijn door geen state of the art techniek in de Taycan te gebruiken. Dus is bij de Taycan niet de techniek van bestaande elektrische auto’s overgenomen, zoals al bij de onthulling van de conceptcar Mission E in 2015 was beloofd, maar komt Porsche met verbeterde, innovatieve eigen techniek. Dat geldt bijvoorbeeld voor de 33 batterijmodules die onder de volledig vlakke vloer zijn gemonteerd. De totale capaciteit van de Performance Battery Plus van de Taycan Turbo meet 93,4 kWh en werkt onder een spanning van 800 Volt. Dat is het dubbele van wat tot nu toe gewend zijn bij onze concurrenten. Daardoor ligt het laadvermogen hoger en is de batterij veel sneller te laden.

(Snel)laden

Door de architectuur van de elektrische aandrijving is het batterijpakket van de Taycan bij een 800V gelijkstroom-snellader (DC) in slechts vijf minuten voldoende op te laden voor honderd kilometer extra actieradius, gemeten volgens WLTP. Dat is vooral handig als je bijna op de plaats van bestemming bent. De laadtijd van vijf naar tachtig procent bedraagt onder ideale omstandigheden bij een snellader van IONITY maar 22,5 minuten. Porsche heeft zo de achilleshiel van de elektrische auto getackeld.

De actieradius van de Porsche Taycan

Slimme rijders gebruiken straks de optionele Porsche Intelligent Range Manager. Die stippelt je route helemaal uit en toont je de laadstations, de beschikbaarheid en de vermogens die de stations leveren. De Taycan weet ook wanneer je moet laden en bereidt zich daar al vast op voor door de accu op te warmen of af te koelen. Het is namelijk zo dat de accu tussen de 15 en 35 graden het snelst laadt.

Uiteraard heeft Porsche veel aandacht geschonken aan het vergroten van de actieradius. Zo kun je een extra warmtepomp bestellen waarmee de restwarmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het interieur. Dat levert weer extra kilometers op. Volgens de WLTP kom je 388 tot 412 kilometer ver op een ‘tank’. Mocht u onverhoopt toch een keer de accu’s leeg rijden, dan volstaat een telefoontje met Porsche Assistance en helpen zij u weer snel op weg.

Waarom gaat Porsche elektrisch?

Porsche heeft een missie: we willen het milieu zo min mogelijk belasten door bijvoorbeeld CO2-uitstoot te reduceren en afval te verminderen. De fabrikant denkt na over het milieu, maar wij als dealer dragen uiteraard ook ons steentje bij. Elektrisch rijden heeft grote voordelen voor het milieu. Elektrische auto’s rijden namelijk op een accu in plaats van een conventionele verbrandingsmotor, waardoor zij geen stikstof en CO2 uitstoten. Ook verspreiden auto’s die aangedreven worden door elektriciteit minder fijnstoffen, wat beter is voor de gezondheid van mens en dier. Tot 2022 investeert Porsche meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit.

Porsche denkt al sinds zijn oprichting na over de toekomst. Dat gaat dan niet alleen over sportwagens van het heden en voor de toekomst, maar ook over duurzame mobiliteit, digitalisering en urbanisatie. Geheel in lijn met de Porsche traditie heeft dat geleid tot de nieuwe Taycan die nu in onze showroom staat. Onze nieuwkomer maakt nauwelijks geluid en stoot geen schadelijke uitlaatgassen uit: deze Porsche rijdt namelijk puur elektrisch.

Een elektrische auto bespaart gemiddeld 1,2 ton CO2 per jaar ten opzichte van een benzine- of dieselauto. Elektrische auto’s stoten dan wel geen schadelijke gassen uit tijdens het rijden, maar bij de productie worden doorgaans wél fossiele brandstoffen gebruikt die CO2 uitstoot veroorzaken. De stappen tot nul emissie zijn bij Porsche gezet. De productie van de honderd procent elektrische Taycan geschiedt in een nieuwe fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen geheel in de geest van de nieuwe Porsche: CO2 neutraal.