Het design van de Taycan

Over de Porsche Taycan is genoeg te vertellen en dit doen we bij Porsche Centrum Groningen dan ook graag. Om u kennis te laten maken met de Taycan nodigen wij u van harte uit in onze showroom. De achtergrond informatie over de Porsche Taycan hebben we verdeeld over een viertal blogartikelen waar dit één deel van is.

Wilt u contact met een van onze verkopers over de Porsche Taycan, bel dan 050 8537 911.

Het exterieur van de Porsche Taycan

De nieuwe Porsche Taycan is een streling voor het oog. Het was voor Porsche één van de meest opwindende en tegelijkertijd moeilijkste opgaven ooit, vooral omdat er geen vergelijkbaar model bestond. Desondanks hoefden de designers niet helemaal opnieuw te beginnen, omdat één ding duidelijk was: ook dit nieuwe model moest op het eerste gezicht herkenbaar zijn als een Porsche. U zult het zo zelf ervaren: Porsche is daarin met vlag en wimpel geslaagd.

Dankzij de zeer vlakke lijnen van de voorklep en zijn lage en brede front toont de Taycan zijn verwantschap met supersportwagens als de Porsche 918 Spyder. De Taycan is ook vanaf de zijkant direct herkenbaar als een Porsche door de snelle daklijn in combinatie met de typische Porsche lijnvoering bij de zijramen. De gunstige stroomlijn met een Cw-waarde van slechts 0,22 levert een belangrijke bijdrage aan een laag energieverbruik. Dat zorgt concreet voor extra kilometers.

Een stilistisch en technisch hoogtepunt vind ik de LED matrixkoplampen met de vierpunts dagrijverlichting. Ook van achteren is de verwantschap met de overige modellen van Porsche onmiskenbaar met de doorlopende lichtstrip aan de achterzijde. De Porsche-letters zijn daar in glasoptiek in geïntegreerd.

Het interieur van de Porsche Taycan

Het interieur van de nieuwe Taycan is overgoten met een Nederlandse saus. Onder leiding van Ivo van Hulten heeft Interior Design Style Porsche het puristische dashboard van de oer-911 uit 1963 naar het digitale heden vertaald.

Het dashboard met een 16,8 inch groot gebogen digitaal instrumentenpaneel zonder rand geeft naast de traditionele tellers alle info weer op een manier die je naar eigen smaak kunt aanpassen. Fysieke knoppen telt het dashboard niet meer; aan de zijkanten van het scherm bevinden zich virtuele knoppen die je kunt bedienen zonder de handen van het stuur te halen. De selectiehendel voor de versnellingsbak bevindt zich rechts onder het instrumentenpaneel en de ‘zwevende’ middenconsole heeft haptische aanraaktoetsen voor de klimaatregeling. Naast het grote aantal innovaties, is er nog steeds een detail dat in geen enkele Porsche mag ontbreken, dus ook niet in de Taycan: het contactslot. Net als bij de conventionele Porsches zit dat nog steeds links van het stuur. Some things never change.

Naast het traditionele infotainmentsysteem, met een 10,9 inch scherm is de Taycan ook leverbaar met een tweede scherm voor de passagier. Die kan onderweg op zoek gaan naar een point of interest of een laadpunt op de route. Uitsparingen in het batterijpakket ter hoogte van de voetenruimte dragen bij aan het comfort van de achterpassagiers en maken de lage daklijn van deze sportwagen mogelijk. Zelfs passagiers met lange benen zitten uitstekend door de vondst die de Duitsers zo mooi ‘Fussgarage’ noemen.