De eerste beelden van de 718 Cayman GT4 Clubsport

Porsche introduceert 718 Cayman GT4 Clubsport

Leusden, 3 januari 2019 – Drie jaar na de introductie van de eerste Cayman GT4 Clubsport lanceert Porsche zijn opvolger. De nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport wordt geleverd in twee versies: de ‘Trackday’ voor ambitieuze amateurcoureurs en de ‘Competition’ voor deelname aan nationale en internationale kampioenschappen.

De rijeigenschappen

Bij de ontwikkeling van de nieuwe 718 Cayman GT4 Clubsport lag de focus niet alleen op betere rijeigenschappen en scherpere rondetijden, maar ook op duurzaam gebruik van natuurlijke materialen. De 718 Cayman GT4 Clubsport is de eerste in serie gebouwde racewagen waarbij de portieren en achtervleugel zijn gemaakt van composietmateriaal dat versterkt is met natuurlijke vezels, zoals vlas en hennep. Deze agrarische bijproducten hebben qua gewicht en stijfheid dezelfde eigenschappen als koolstofvezel.

De 718 Cayman GT4 Clubsport wordt aangedreven door een 3,8-liter zescilinder boxermotor met 313 kW/425 pk, een toename van 40 pk ten opzichte van het vorige model. Het vermogen wordt via een zestraps PDK-transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel overgebracht op de achterwielen. De voorwielophanging is overgenomen van de 911 GT3 Cup, het remsysteem bestaat rondom uit stalen schijven met een diameter van 380 mm. De 718 Cayman GT4 Clubsport, die 1.320 kg weegt, wordt standaard geleverd met een gelaste rolkooi, een racekuipstoel en een zespunts racegordel.

Trackday-versie

De ‘Trackday’-versie heeft een vaste setup voor de schokdempers. Het ABS, ESC en de tractiecontrole waarborgen vergevingsgezinde rijeigenschappen op de limiet, maar kunnen worden uitgeschakeld. Eveneens standaard is de airco, het vluchtluik in het dak, een brandblusser en een FT3-veiligheidstank van 80 liter. De Trackday-versie is niet gehomologeerd voor straatgebruik, onderhoud kan worden uitgevoerd bij alle Porsche Centra. De 718 Cayman GT4 Clubsport ‘Trackday’ kost 134.000 euro exclusief belastingen.

Competition-versie

De ‘Competition’-versie beschikt onder meer over instelbare schokdempers, terwijl de veiligheidstank voor gebruik bij langeafstandsraces is vergroot tot een inhoud van 115 liter. De rembalans kan handmatig naar voren of naar achteren worden versteld, terwijl de ingebouwde pneumatische krikken snelle pitstops mogelijk maken. Het uitneembare racestuur komt uit de 911 GT3 R en bevat tal van knoppen waarmee de coureur de afstelling kan aanpassen. Een automatische blusinstallatie is een voor racegebruik verplicht veiligheidsitem. Exclusief belastingen kost de 718 Cayman GT4 Clubsport ‘Competition’ 157.000 euro.

Beide versies kunnen per direct worden besteld en zullen vanaf februari worden geleverd aan raceteams en coureurs. U kunt contact opnemen met Porsche Centrum Groningen voor meer informatie.

Technische gegevens

Concept
Eenzitter, gebaseerd op straatmodel, geen straattoelating
Gewicht: 1.320 kilo

Motor
Zescilinder boxer-middenmotor met starre ophanging, motorinhoud 3.800 cm3, 4 kleppen per cilinder, VarioCam Plus nokkenasverstelling, vermogen: 313 kW/425 pk

Aandrijving
6-traps PDK, star opgehangen
Sperdifferentieel

Carrosserie
Combinatie van aluminium en staal.
Portieren en vaste achtervleugel gemaakt van met natuurlijke vezels versterkte composiet.
Veiligheidsbrandstoftank van 80 (Trackday) of 115 (Competition) liter.
Gelaste rolkooi, verstelbare Recaro-racekuipstoel, 6-puntsgordel, brandblusser.

Onderstel
Voor/achter: McPherson-veerpoten met verstelbare hoogte, sporing en wielvlucht, draag- en reactiearmen van gesmeed aluminium, Competition met 3-voudig instelbare schokdempers.

Remsysteem
Voor: aluminium monobloc remklauwen met zes zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm
Achter: aluminium monobloc remklauwen met vier zuigers. Stalen remschijven, gegroefd en inwendig geventileerd, diameter: 380 mm

Elektronica
Combi-instrument met geïntegreerde datalogger
Competition: uitneembaar stuurwiel
Porsche Stability Management (PSM) met ABS, tractiecontrole en Electronic Stability Control – alle systemen volledig uitschakelbaar
Porsche Track Precision Race app
Noodstroomschakelaar in cockpit en links bij voorruit
Airco