De 911 Kurvenroute
Voorman Arjan Vochteloo van Porsche Centrum Groningen reed de jaarlijkse 911 Kurvenroute in stijl: met de nieuwe 992. Hij genoot van het driedaagse event.
Rijden over de allermooiste stuurmanswegen
Als je de 911 Kurvenroute nog nooit hebt meegereden, weet je absoluut niet wat je dan hebt gemist. Ik reed in september mee met zevende editie van het driedaagse event. Samen met Tiemen Tijsseling, de nieuwe vestigingsmanager van Porsche Centrum Groningen. Uiteraard reden we in stijl: in een nieuwe, achterwielaangedreven 992 Cabriolet. We hebben drie dagen en zo’n 2.500 kilometer genoten van de allermooiste stuurmanswegen van de Franse Vogezen en Luxemburg.
Wat me vooral opviel bij de 911 Kurvenroute was de enorm vriendschappelijke sfeer. Ik werk al sinds 2014 als voorman in de werkplaats van Porsche Centrum Groningen en heb vanwege mijn functie natuurlijk regelmatig rechtstreeks contact met onze klanten. Maar om ze op deze manier te leren kennen, was geweldig. De contacten bij de tussenstops en ’s avonds in de hotels waren heel persoonlijk. Het is leuk om klanten onder het genot van een drankje beter te leren kennen en op zo’n manier meer van elkaar te weten als de kennis van welke Porsche ze rijden. De 911 Kurvenroute is toegankelijk voor iedereen die met een Porsche aan de startstreep verschijnt. Of het nu een splinternieuwe 911 betreft of een klassieke 356, iedereen is welkom. In dit geval reed er een aantal luchtgekoelde modellen mee – de oudste was een Carrera 3.2, en verder alle sportievere Porsches van de afgelopen jaren.
Vogezen
Na zes Duitse edities die Stichting 911Events voor Porsche Centrum Groningen heeft georganiseerd voerde de tocht dit jaar naar de mooiste wegen en passen van de Vogezen. We startten in Molsheim in Frankrijk. Door Ettore Bugatti werd dit toen nog Duitse stadje in 1909 gekozen als vestigingsplek voor zijn autofabriek. Twee dagen verbleven we in de Vogezen met z’n prachtige wegen en vergezichten. Daarna reden we richting het noorden om tegen het einde van dag twee in Luxemburg te arriveren bij de derde overnachtingslocatie. De laatste dag ging het via prachtige wegen door Luxemburg richting Nederland waarbij we met een lunch het event afsloten.
Tiemen en ik hebben vol gas meegereden in ‘onze’ 992, zowel letterlijk als figuurlijk. De 25 equipes reden gedurende de dagen lekker pittig door; er waren delen bij dat we ook op de limiet konden rijden. Pas dan kom je erachter hoe goed een Porsche eigenlijk in elkaar zit geschroefd en waar zo’n auto eigenlijk toe in staat is. Dat heb je bij normaal gebruik op de Nederlandse wegen nauwelijks in de gaten, maar op de kronkelwegen in de Vogezen wél.
Ik was niet mee als mecanicien maar als deelnemer, dus mijn gereedschap had ik – op een testkast na – thuis gelaten. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ik klaar had gestaan als een van de deelnemers onverhoopt een technisch probleem had gehad. Maar dat is niet gebeurd. Ik heb een deelnemer geholpen met een kapotte richtingaanwijzer maar verder zijn alle auto’s heel gebleven. Het zijn natuurlijk wel Porsches, hè?
Recente reacties